Zo weersta je de verleidingen in supermarkten en restaurants. Ontdek je voedselradius!

Auteur: Datum: 05.maart 2018

Voedingsdeskundige en professor Brian Wansink van Cornell University deed een verbazingwekkende ontdekking: elke dag maken we ongeveer 200 voedselkeuzes. De meeste (80% om precies te zijn) doen we thuis of in de omgeving. Bijvoorbeeld in onze keuken, op kantoor, op school, in de supermarkt of in ons favoriete restaurant. Wansink noemt dit gebied de voedselradius. In deze voedselradius hebben we veel gewoonten ontwikkeld zonder ons er echt van bewust te zijn. Wie zich daarvan bewust is kan niet alleen geld, maar ook calorieën besparen. We vertellen je hoe dat werkt.

Ontdek je eigen voedselradius

We zijn allemaal gewoontedieren. Het liefst gaan we naar onze vertrouwde bakker om de hoek, eten we bij ons favoriete restaurant drie straten verderop en doen we boodschappen in de dichtstbijzijnde supermarkt. Dergelijke rituelen hielpen onze voorouders om efficiënt voedsel te vinden. Maar zijn die rituelen tegenwoordig nog wel functioneel?

Wil je gezond eten en afvallen, stel jezelf dan een paar belangrijke vragen. Bijvoorbeeld: welke supermarkt ondersteunt mijn dieet plannen en heeft veel gezonde voeding? Zijn er lekkere en caloriearme voedingsmiddelen die ik nooit eerder heb gezien? Waarom ga ik naar deze bakker en niet naar die andere? Is er een restaurant in de buurt die naast lekker eten en gezelligheid, ook lichtere gerechten op de menukaart heeft staan?

De antwoorden op deze vragen laten de voor- en nadelen van onze gewoonten zien: hoe ze ons helpen en hoe ze ons hinderen. Door je hiervan bewust te worden, kun je je voedselradius herdefiniëren. Met kleine aanpassingen kun je al calorieën besparen, gezonder eten en nieuwe culinaire hoogstandjes ontdekken!

Verander gewoonten in het restaurant

Brian Wansink en zijn team bestuderen al lange tijd de eetgewoonten van mensen in een restaurant en aan een buffet. Hij zag dat mensen zonder overgewicht zich heel anders gedroegen tijdens het eten dan mensen met overgewicht. Ze zaten verder weg van het buffet, met hun rug naar het eten toe. Wanneer ze eten haalden, bekeken ze eerst het gehele aanbod, waarna ze alleen hun favoriete gerechten opschepten. En ze kauwden langer. Dat klinkt misschien raar, maar probeer het gewoon! Daardoor eet je langzamer en voel je beter wanneer je vol zit.

Verander gewoonten op je werk

Ook op je werk kunnen kleine aanpassingen veel effect hebben. Allereerst: weg met de snoepjes in de la of op het bureau! Je moet echt een enorme wilskracht hebben om die kleine traktaties te laten staan. Vooral als ze binnen handbereik staan. Als die zoete verleidingen er niet zijn, hoef je ze ook niet te weerstaan. Neem fruit en gezonde snacks mee, dan heb je altijd iets lekkers. Zijn er in de kantine ook veel verleidingen, neem dan af en toe zelf een gezonde lunch mee van huis. Lekker voor de variatie.

Verander thuis gewoonten

Ook thuis in de keuken liggen valkuilen op de loer die je snel en gemakkelijk kunt weg werken. Bewaar snoep en ongezond eten ver uit het zicht, het liefst ook hoog zodat je er niet zomaar bij kunt. Zorg dat je het juiste kookgerei hebt om smaakvolle gezonde maaltijden te bereiden. Dit verhoogt automatisch het plezier in koken. Hoe functioneler je keuken, hoe beter je ongezonde verleidingen kunt weerstaan. Je hebt er namelijk alles om zelf een mooie maaltijd te maken in plaats van een vette pizza af te bakken in de oven.

Verander gewoonten in de supermarkt

Wist je dat we 70% van onze aankoopbeslissingen impulsief maken voor het supermarkt schap en niet op basis van onze boodschappenlijst? Supermarktondernemers proberen je continu te verleiden om veel geld uit te geven. Ze spelen in op onze zintuigen; ze creëren een goede sfeer (heb je ooit gemerkt dat de groeten- en fruitafdeling er uitziet als een echte dorpsmarkt?), draaien aangename muziek, zorgen voor de optimale temperatuur en sturen ons langs alle paden door de winkel. En dat is niet alles.

Hoe de supermarkt ons probeert te verleiden:

– Het winkelwagentje is extra groot, zodat je extra veel kunt kopen

– Dure producten worden vaak in het schap aan de linkerkant geplaatst, omdat we van links naar rechts kijken (zoals we een boek lezen)

– Dure producten staan meestal op ooghoogte. Goedkopere producten liggen hoog of laag in het schap. Bukken en op je tenen staan kost veel meer moeite, dan pak je liever de dure producten op ooghoogte!

– Familiepakketten suggereren een besparingsvoordeel, maar dat blijkt vaak niet zo te zijn

– Promotieartikelen zien eruit als koopjes, maar dat zijn ze niet. Ze proberen er gewoon meer van te verkopen.

– De schappen snoep en ongezonde snacks bevinden zich meestal midden in de supermarkt. Loop er dus met een grote boog omheen!

– Batterijen, aanstekers en kauwgom kun je altijd wel gebruiken. Daarom staan ze bij de kassa. Je hoofd is al moe van alle eerder gemaakte aankoopbeslissingen, dus pak je deze ook nog even mee. Ze zijn goed zijn voor zo’n 5% van de totale verkoop.

Ben je er klaar voor?

Wil jij ook je voedselradius ontdekken en aanpassen? Begin dan nu! Je zult bewuster winkelen, bewuster eten, calorieën besparen en nieuwe kunsten in de keuken leren waar je hele gezin van kan meegenieten. Door je voedselomgeving te veranderen, wordt afvallen makkelijker en aankomen moeilijker. Veel succes!