Low Carb of koolhydraatarm dieet. Wat zijn de voor- en nadelen?

Low Carb of koolhydraatarme diëten zijn al jaren populair. Veel Hollywoodsterren zweren bij dit dieetconcept waarbij je vrijwel geen koolhydraten eet. Toch zijn koolhydraten belangrijk voor de lichamelijke gezondheid. Omdat niet alle koolhydraten hetzelfde zijn, leggen wij je uit welke koolhydraten gezond zijn en welke je beter kunt vermijden.

Wilt u weten hoeveel en hoe snel u af kunt vallen met het Precon dieet?

Vraag gratis ons op maat gemaakte dieetplan aan.

Een tekort aan koolhydraten: hoe reageert jouw lichaam?

Koolhydraten zijn de energiebron van ons lichaam en noodzakelijk als je een actief leven leidt. Belangrijke bronnen van koolhydraten zijn brood, pasta, rijst, fruit en zuivel. Als je niet genoeg koolhydraten inneemt, presteer je minder goed en ben je bevattelijker voor stemmingswisselingen. Ook kunnen sommige Low Carb diëten leiden tot een verhoogde opname van vetten, waardoor gezondheidsrisico’s kunnen ontstaan.

Ook vanuit puur afslank-perspectief is er een reden om te twijfelen aan het nut van Low Carb diëten. Door weinig koolhydraten te nuttigen kun je last krijgen van hevige hongeraanvallen. Dit kan leiden tot eetbuien en daar zit je niet op te wachten bij het afslanken!

Hongeraanvallen ontstaan op het moment dat je lichaam te weinig energie uit voeding kan halen. In dit geval gaat het om koolhydraten. Het lichaam schakelt over op de hongermodus en zorgt voor een sterk verlangen naar de ontbrekende voedingsstoffen. Het gevolg is een verlangen naar tussendoortjes, snacks en zoetigheden. Als je een doordacht en succesvol dieet volgt, zoals het Precon dieet, worden deze hongeraanvallen juist zoveel mogelijk vermeden.

Goede en slechte koolhydraten

Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat ons lichaam goed functioneert wanneer minstens 50 procent van onze dagelijkse voeding uit koolhydraten bestaat. Maar niet alle koolhydraten zijn gezond. Eenvoudige koolhydraten, ook wel snelle suikers genoemd, worden door het lichaam snel in het bloed opgenomen. Dat zorgt voor een snelle stijging van het bloedsuikergehalte en dat is ongezond. Complexe koolhydraten worden langzaam afgebroken en komen dus langzamer in je bloed terecht. Bij een gezond dieet horen dus complexe koolhydraten.

Complexe koolhydraten vind je in voedingsmiddelen zoals volkorenbrood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, peulvruchten, bonen en groente. Deze voedingsmiddelen hebben een extra voordeel: ze bevatten namelijk veel voedingsvezels.

Wilt u succesvol afvallen? Start dan met het Precon dieet!

✓ 2 miljoen tevreden klanten ✓ wetenschappelijk bewezen ✓ lekkerste getest

De voordelen van voedingsvezels

Er zijn twee soorten voedingsvezel: de verteerbare en de niet-verteerbare vezels. Beide zijn belangrijk voor het gezond functioneren van de darmen. Vezels vergroten het verzadigingsgevoel, verlagen de cholesterol en zijn goed voor de vertering. Voedingsvezels zorgen er bovendien voor dat uw bloedsuikerspiegel maar langzaam verandert. Hierdoor heb je minder last van snackaanvallen tussen de maaltijden door. Juist die snackaanvallen zorgen dat we onnodig veel calorieën binnenkrijgen waardoor we aankomen.

Zo gaat je bewust met koolhydraten om

Vind je het moeilijk om de juiste koolhydraten te kiezen? Of weet je niet hoe je de aanbevolen hoeveelheid koolhydraten per maaltijd berekent? Het Precon dieet ondersteunt bij dit soort problemen door het doeltreffende 2:1 principe. Bij ons dieet worden twee van de drie dagelijkse maaltijden vervangen door lekkere dieetproducten. Dat kunnen shakes, soepen of repen zijn. De derde maaltijd vervang je door een gezonde maaltijd van 500 tot 600 kcal. Onze receptendatabase staat vol heerlijke gezonde recepten die je naar hartenlust kunt proberen.

Met het Precon dieet leer je snel het verschil tussen goede en slechte koolhydraten. Wij hebben de juiste hoeveelheden voor je berekend. In plaats van geen koolhydraten te eten, kun je beter goede koolhydraten eten. Het Precon dieet helpt je daarbij. Start nu met het Precon dieet en leer je lichaam een evenwichtig en afwisselend voedingspatroon aan.

Wilt u een op maat gemaakt dieetplan?

Vraag het hier gratis aan!

  • Door diëtisten en artsen ontwikkeld
  • Realistische afslankdoelen
  • Een op maat gemaakte afslankcurve
  • Duidelijke mijlpalen in uw afslankproces
  • Tips van experts voor het ondersteunen van uw dieetsucces
  • U krijgt van ons extra informatie over gezondheid, afvallen en diëten