Low Carb of koolhydraatarm dieet. Wat zijn de voor- en nadelen?

Low carb dieet: een echte trend

In de laatste jaren zijn Low Carb of koolhydraatarme diëten een echte trend geworden. Zelfs hollywoodsterren zweren bij dit dieet concept, waarvan de basis is dat u vrijwel geen koolhydraten inneemt. Toch zijn koolhydraten voor de lichamelijke gezondheid erg belangrijk. Wij leggen u uit welke koolhydraten gezond zijn. Zo weet u de optimale balans voor u lichaam aan te houden.

Een tekort aan koolhydraten: hoe reageert uw lichaam?

Koolhydraten zijn de energiebron van ons lichaam en noodzakelijk als u een actief leven leidt. Als u niet genoeg koolhydraten inneemt, presteert u minder goed en bent u bevattelijker voor stemmingswisselingen. Sommige Low Carb diëten kunnen leiden tot een verhoogde opname van vetten en zo gezondheidsrisico’s veroorzaken. Maar ook vanuit puur afslank-perspectief is er een reden om te twijfelen aan het nut van Low Carb diëten. Door weinig koolhydraten te nuttigen kunt u last krijgen van hevige hongeraanvallen. En daar zit u niet op te wachten bij het afslanken!

Hongeraanvallen ontstaan op het moment dat uw lichaam te weinig voedingsstoffen heeft. In dit geval gaat het dan om koolhydraten. Het lichaam schakelt over op de hongermodus en zorgt voor een sterk verlangen naar ontbrekende stoffen. Het gevolg is een verlangen naar tussenmaaltijden, snacks en zoetigheden. Als u een doordacht en succesvol dieet neemt, zoals het Precon dieet, worden deze hongeraanvallen zoveel mogelijk vermeden.

Goede en slechte koolhydraten

Verschillende wetenschappelijk onderzoeken maken duidelijk dat minstens 50 procent van uw dagelijkse voeding uit koolhydraten moet bestaan. Natuurlijk maakt het ook uit wat voor koolhydraten u nuttigt. Eenvoudige koolhydraten worden door het lichaam erg snel in het bloed opgenomen, complexe koolhydraten daarentegen zeer langzaam. Voor een gezond dieet zijn complexe koolhydraten veel beter geschikt. Complexe koolhydraten vindt u in voedingsmiddelen zoals volkorenbrood, volkoren pasta en groente. Deze voedingsmiddelen hebben een extra voordeel: ze bevatten mamelijk veel voedingsvezels.

Wilt u succesvol afvallen? Start dan met het Precon dieet!

✓ 2 miljoen tevreden klanten ✓ wetenschappelijk bewezen ✓ lekkerste getest

De voordelen van voedingsvezels

Voedingsvezels zijn overwegend onverteerbaar en voor uw gezondheid en dieet van groot belang. Ze vergroten het verzadigingsgevoel, verlagen de cholestorol en zijn goed voor de vertering. Voedingsvezels zorgen er bovendien voor dat uw bloedsuikerspiegel maar langzaam verandert. Dat helpt om de honger die tussen de maaltijden omhoog kan komen, tegen te gaan. Dat zorgt er weer voor dat u tijdens uw dieet sneller vet verbrandt.

Zo gaat u bewust met koolhydraten om

Is het moeilijk voor u om tussen de verschillende soort koolhydraten te kiezen? Is het lastig om de aanbevolen hoeveelheden voor elke maaltijd te vinden? Het Precon dieet ondersteunt u bij dit soort problemen door het doeltreffende 2:1 principe. Bij ons dieet worden 2 van de 3 dagelijkse maaltijden vervangen door onze lekkere dieetproducten. Dat kunnen shakes, soepen of repen zijn. De derde maaltijd vervang je door een gezonde maaltijd van 500 tot 600 kcal. Praktische ondersteuning geven wij u hierbij door een uitgebreide receptendatabase te onderhouden.

Met het Precon dieet merkt u snel het verschil tussen goede en slechte koolhydraten. Wij hebben voor u alle hoeveelheden ingeschat. In plaats van geen koolhydraten te eten, kunt u beter goede koolhydraten eten. Dit is precies wat het Precon dieet doet. Start nu met het Precon dieet en leer uw lichaam een evenwichtig en afwisselend voedingpatroon aan.

Wilt u een op maat gemaakt dieetplan?

Vraag het hier gratis aan!

  • Door diëtisten en artsen ontwikkeld
  • Realistische afslankdoelen
  • Een op maat gemaakte afslankcurve
  • Duidelijke mijlpalen in uw afslankproces
  • Tips van experts voor het ondersteunen van uw dieetsucces
  • U krijgt van ons extra informatie over gezondheid, afvallen en diëten