Precon Blog

Gezonde voeding dieet

Lokale superfoods: lekker en gezond van dichtbij!

superfood lokaal afvallen en gezond leven

Açai-bessen en chiazaad, iedereen heeft het over deze gehypete superfoods. Maar er zijn even gezonde alternatieven die veel goedkoper zijn. Bijvoorbeeld broccoli, zuurkool en bessen. Deze lokale superfoods zijn qua voedingsstoffen net zo rijk als de exoten. Ze zitten namelijk boordevol waardevolle vitaminen en mineralen die het immuunsysteem een boost geven en kunnen allerlei kwaaltjes... View Article

Verder lezen

De grote fruitleugen. Wat je moet weten over zoete vruchten!

Leugens over fruit

Fruit is – zonder twijfel – gezond. Het bevat vitamine C en fytonutriënten zoals antioxidanten en voedingsvezels. De smaak is heerlijk zoet. Dat komt door het hoge suikergehalte (fructose en glucose) in zoete vruchten. Tegenwoordig bevat fruit zelfs meer suiker dan vroeger, dus ook meer calorieën. Te veel fructose kan het lichaam in de war… View Article

Verder lezen

Laat je niet misleiden door je brein – 7 onverwachte dikmakers

Ons brein werkt nog als vroeger Wanneer we calorierijk voedsel eten worden in de hersenen stoffen aangemaakt die het beloningssysteem activeren. Deze stoffen, de zogenaamde neurotransmitters, zijn onder andere dopamine en opioïden. Dit mechanisme hielp ons vroeger overleven, want door die positieve ervaring met calorierijk voedsel, verhongerden niet. Ons brein werkt nog steeds zo, bijvoorbeeld… View Article

Verder lezen

Goede en slechte vetten; zo ga je gezond en veilig om met vet 

Over vet doen allerlei verhalen de ronde. Wat is waar en wat niet? Vet levert zonder twijfel de meeste energie van alle voedingsstoffen. Met één gram vet krijgt het lichaam twee keer zoveel calorieën als een gram eiwit of koolhydraten. Als er meer vet eet dan het lichaam nodig heeft, ontstaat er vetophoping. Vooral rond... View Article

Verder lezen

Altijd honger? Dit kan je eraan doen!

Heb jij altijd honger? En denk je dat dit hongergevoel is aangeboren en je er daarom niks aan kunt doen? Dan hebben we goed nieuws. Het is niet aangeboren en je kunt er wel iets aan doen. Namelijk door de afgifte van het hongerhormoon ghreline te reguleren. Hoe je dat doet? Lees snel verder. Zonder... View Article

Verder lezen