Een opgeblazen gevoel? Vijf tips voor een ontspannen buik

Auteur: Datum: 04.september 2014

Een opgeblazen gevoel, je hebt het allicht al eens meegemaakt. Je buik staat op springen en je broek spant abnormaal hard. Hoewel het in de meeste gevallen om een onschuldig kwaaltje gaat, zorgt een gespannen maag voor heel wat ongemak. Volgende tips zorgen voor de nodige opluchting.

Bestrijd je opgeblazen gevoel met een aangepast dieet

De meest efficiënte manier om van dat opgeblazen gevoel verlost te raken is een aangepast dieet. Vooral oplosbare vezels kunnen bij een opgeblazen buik soelaas bieden. Je vindt ze onder meer terug in groenten, fruit en peulvruchten. Je maag kan oplosbare vezels gemakkelijk afbreken, wat je spijsvertering natuurlijk ten goede komt.

Bij de start van een dieet eet je meestal ook onoplosbare vezels. Zo staan er vaak volkoren producten op het menu. Mogelijk zorgen die tijdelijk voor een opgeblazen gevoel, maar dat verdwijnt vanzelf wanneer je maag aan de vezels gewoon is.

Junkfood: een aanslag op je maag

Junkfood en vette maaltijden zullen bijna altijd een gespannen buik veroorzaken, omdat vet veel trager verteert dan bijvoorbeeld koolhydraten. Junkfood bevat eveneens veel suikers, en die durven wel eens tot een overproductie aan gassen te leiden. Hetzelfde geldt voor kauwgom.

Twee boosdoeners: lactose- of glutenintolerantie

Mogelijk is het opgeblazen gevoel in je maag te wijten aan lactose- of glutenintolerantie. Lactose is onder meer terug te vinden in melkproducten. Wie lactose-intolerant is, kan de lactose niet afsplitsen, met een opgeblazen gevoel tot gevolg. Een aangepast dieet en supplementen kunnen in dit geval helpen, maar raadpleeg zeker ook een arts. Hetzelfde geldt voor glutenintolerantie, waarbij je maag overgevoelig is voor de eiwitten in granen.

Gespannen buik voorkomen met beweging

Elke dag voldoende bewegen is een leuke en gemakkelijke manier om je darmen te activeren. Sport is ook een goeie remedie tegen stress. Handig, want ook stress kan leiden tot een gespannen buik.

Drink voldoende

Dagelijks twee à drie liter water drinken zal de spijsvertering sterk bevorderen. Liever iets met meer smaak? Ook kruidenthee met venkel, kamille of pepermunt is goed voor de darmen. Kruiden (zoals venkel, peterselie, gember) zijn sowieso een aanrader, ook in maaltijden.

Tags: , , , , , ,