Waarom is afvallen moeilijker als je ouder bent?

Auteur: Datum: 23.januari 2018

Zoals je in onze vorige blog al kon lezen, is overgewicht bij ouderen extra ongezond. Dit komt doordat juist bij ouderen de kwaliteit van leven sterk afneemt. Gezond oud worden begint met een gezond gewicht. Je hebt minder kans op aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, beroerte, kanker en alzheimer. Maar hoe ouder, hoe moeilijker het is om af te vallen. Laat je hierdoor echter niet ontmoedigen! Met onze tips lukt het.

Langzame ruststofwisseling

Hoe ouder, hoe langzamer je BMR, oftewel de ruststofwisseling. Dat is de verbranding als je niet actief bent. Ook al ben je niet actief, in rust verbrand je ook calorieën zodat processen in het lichaam, zoals de hartslag en ademhaling, op gang blijven. Al die processen worden echter trager als we ouder worden, dus verbruikt ons lichaam ook minder energie.

Minder eten, maar niet te weinig

Die ruststofwisseling begint af te nemen vanaf je veertigste. Om op gezond gewicht te blijven moet je dus minder eten vanaf je veertigste. Maar veel mensen eten naarmate ze ouder worden niet minder en komen aan. Als je al overgewicht hebt boven je veertigste en je wilt afvallen, dan moet je je eetpatroon echt aanpassen en meer gaan bewegen. Maar eet nooit te weinig, want dan gaat je lichaam alles wat aan voedsel binnenkomt opsparen. En dan val je alsnog niet af.

 Minder spiermassa

Ook neemt de spiermassa af naarmate we ouder worden. Door die afname vertraagt de verbranding. Gelukkig kunnen we hier wat aan doen. De spiertjes trainen! Oefeningen die de spierkracht behouden of vergroten zijn niet alleen gunstig voor de verbranding, zo houd je ook de botten sterk en een goede houding in plaats van een oud ingezakt lijf. Vitaal oud worden dus.

Veranderende hormoonhuishouding

Zowel bij mannen als bij vrouwen verandert de hormoonhuishouding op oudere leeftijd. Dit heeft invloed op de stofwisseling. Bij vrouwen wordt het hormoon oestrogeen minder waardoor het lichaam energie sneller opslaat als vet. Doordat bij mannen het hormoon testosteron afneemt, ontstaat vaak een buikje. De afname van testosteron zorgt ook voor minder spiermassa waardoor de kans op vet toeneemt.

Ouderen bewegen minder

Kinderen rennen de hele dag rond. Als we ouder worden gaan we steeds meer zitten. Natuurlijk komt dat door een veranderende levensstijl, mede veroorzaakt door zittend werk. Maar dan nog. De vrije uurtjes brengen veel mensen ook zittend door. Let daar dus op. Wie de kilo’s de baas wil blijven moet bewegen. Dat hoeft echt niet altijd intensief sporten te zijn. Denk aan wandelen, fietsen, de trap nemen in plaats van de roltrap. Alle beetjes helpen!

Tips om af te vallen voor ouderen:

– Eet meerdere, kleine porties verdeeld over de dag

– Vermijd bewerkt voedsel, dus geen kant- en klare producten, maar zoveel mogelijk vers en puur.

– Matig met suiker en snelle koolhydraten zoals witte pasta en witbrood. Suikers worden gemakkelijk opgeslagen als vet.

– Eet bonen, peulvruchten en volle graanproducten zoals volkoren brood en zilvervliesrijst.

– Vermijd frisdrank

– Drink 1,5 tot 2 liter water

– Maak iedere dag een stevige wandeling van minimaal 30 minuten. Langer is nog beter.

– Ga iedere dag minstens 30 minuten naar buiten. Onder invloed van de zon, ook al is die in de winter niet nadrukkelijk aanwezig, maakt je lichaam vitamine D aan. Ouderen hebben meer vitamine D nodig dan jongeren.

– Doe oefeningen die de spierkracht versterken.

– Zorg voor een goede basisconditie. Die krijgt u niet alleen door intensief te sporten. Iedere dag fietsen, wandelen, kortom veel bewegen helpen daarbij.

Tags: