Lokale superfoods: lekker en gezond van dichtbij!

Auteur: Datum: 22.januari 2019

Açai-bessen en chiazaad, iedereen heeft het over deze gehypete superfoods. Maar er zijn even gezonde alternatieven die veel goedkoper zijn. Bijvoorbeeld broccoli, zuurkool en bessen. Deze lokale superfoods zijn qua voedingsstoffen net zo rijk als de exoten. Ze zitten namelijk boordevol waardevolle vitaminen en mineralen die het immuunsysteem een boost geven en kunnen allerlei kwaaltjes verhelpen. In tegenstelling tot de exotische soorten, hebben de lokale superfoods geen importroute afgelegd en zijn ze dus ook verser.

Waar haal je lokale superfoods?

De meeste supermarkten hebben bovengenoemde lokale superfoods altijd in hun assortiment. Als je het vers van het land wilt, kun je bij boerderijen in de regio knapperige groenten kopen. Er zijn tegenwoordig boerderijen met een webshop waar je seizoensgebonden én biologische producten kunt bestellen. Die worden zelfs thuis gebracht. Ook zijn er tuinders waar je met je familie bessen kunt plukken, of je zoekt ze samen in het wild. Een leuk en actief uitje! Zuurkool maak je heel eenvoudig zelf. Iedereen met een tuin, kan zijn eigen groente en fruit verbouwen. Ook educatief voor kinderen om te zien hoe groente en fruit groeien. Verser krijg je het niet.

Lokale helden

Deze voedzame voedingsmiddelen smaken niet alleen lekker, maar zijn ook goed voor je algehele gezondheid.

Zuurkool – Zuurkool is vooral populair vanwege zijn probiotische werking, dat een gusntig effect heeft op de spijsvertering. Daarnaast bevat de gefermenteerde kool veel vezels en is het rijk aan vitamine C. Belangrijk: eet de zuurkool rauw!

Broccoli – Een groene krachtpatser vol voedingsstoffen, zoals fytonutriënten. Hiervan is aangetoond dat ze ontstekingsremmend werken. Bovendien bevat broccoli essentiële vitamines en mineralen die het algehele welzijn aanzienlijk kunnen verbeteren.

Boerenkool – Een echte allrounder op het gebied van gezondheid. De mosterdolieglycosiden in kool worden als ontstekingsremmend beschouwd en hebben daarom een positief effect op de gezondheid. Daarnaast zijn de groenten rijk aan omega-3 vetzuren en essentiële vitamines.

Noten – Noten zijn calorierijk, dus eet ze met mate. Maar noten bevatten ook belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, vezels, mineralen, vitamines en magnesium. Ze horen beslist thuis in de groep van superfoods. En als echte jager-verzamelaar kun je noten, zoals walnoten of hazelnoten, verzamelen tijdens een boswandeling.

Bessen – De inheemse bessen in het bos doen niet onder voor de exotische Açai-bessen. De antioxidanten in de bessen kunnen de verouderende effecten van de hersenen vertragen.

Rozenbottel – dit superfruit zit vol vitamine C! Het heeft tussen de 400 en 1500 milligram vitamine C per 100 gram, waardoor het een echte booster is voor ons immuunsysteem. Bovendien bevordert de rozenbottel de spijsvertering en bestrijdt voorjaarsvermoeidheid.

Onze tip
Koop zo vaak mogelijk lokaal en seizoensgebonden. Je krijgt dan verse producten vol voedingsstoffen. Zo zijn er nu allerlei koolsoort verkrijgbaar waarmee je heerlijke herfst- en wintermaaltijden maakt.

Begin 2019 goed met het Precon Nieuwjaarspakket!

 

Je goede voornemens toch nog waarmaken? Binnen 14 dagen naar een slanker figuur? Maak dan gebruik van deze superaanbieding: het Precon Nieuwjaarspakket!

Precon NeujahrPaket x x