8 tips om het kerstdiner gezonder te maken

Auteur: Datum: 18.december 2017

Misschien ben je nog niet zo bezig met kerstmis. Of schiet je al lichtelijk in de stress omdat je bezig bent met afvallen? De kerstdagen zijn gezellig, maar staan ook in het teken van drank en veel lekker eten. We hebben daarom wat tips en tricks om jouw kerstmenu nog steeds onovertroffen, maar wel iets minder calorierijk te maken.

Kijk uit met de borrelhapjes

Vaak beginnen we nog voor het kerstdiner met allerlei borrelhapjes. Natuurlijk leuk om je gasten iets voor te zetten, maar toastjes paté en roombrie zijn niet bepaald licht verteerbaar. En dan moet je nog aan een driegangenmenu. Zet een schaaltje olijfjes neer en gekleurde rauwkost met dip. Ziet er mooi uit en de gasten gaan nog hongerig aan tafel. Ze zullen je dankbaar zijn!

Minder gangen is minder eten

Een kerstdiner bestaat voor veel mensen uit minimaal drie gangen, maar is dat wel nodig? Is een kerstdiner van twee gangen niet net zo feestelijk? En ben je niet zo van de desserts, dan doe je toch alleen een voor- en hoofdgerecht? Met eventueel een klein chocolaatje bij de koffie of thee na.

Soep & salade: de verstandige keuze

Een soep op basis van bouillon en zonder room is een heerlijk licht en smaakprikkelend voorgerecht. Je kunt ook twee soorten maken, bijvoorbeeld een broccoli- of courgettesoep en een tomatensoep. Vul twee glaasjes met de soep en serveer ze naast elkaar op een bord met een stukje brood of een kaasstengel. De rode en groene kleur van de soep maken het een prachtig voorgerecht. Ook een salade is heerlijk en licht. En je kunt de borden er prachtig mee op maken. Het oog wil immers ook wat!

Houd je van vlees en vis? Neem dan één van deze opties

Voor vleesliefhebbers is kip, kalkoen, biefstuk of varkenshaas een goede optie. Maar waarom niet eens een lekker stukje vis? Zalm uit de oven met dille is lekker, gezond en feestelijk. Maar ook andere soorten vis zijn goed, denk eens aan coquilles. Die eet je toch alleen op speciale gelegenheden? En ze zijn super mager.

Kies voor gezonde bijlagen

Als bijgerecht kun je verschillende soorten groente serveren. Bijvoorbeeld rolletjes haricots verst in een ring van wortel, spiesen met courgette en champignons, gegrilde bloemkool met een lekker sausje. Let wel op met sausjes. Rode sauzen zijn op basis van tomaat en daardoor minder vet. Witte sauzen bevatten meestal room, tenzij die op basis van yoghurt zijn, zoals tzatziki. Ook heerlijk bij verschillende vlees- en visgerechten.

Kijk uit met deserts!

Desserts zijn vaak caloriebommen. Na die laatste gang zakt iedereen dan ook overvol achterover en zit ons mooie kerstpak niet meer zo lekker. De broek gaat op de welbekende vreethaak, oftewel het bovenste knoopje gaat open. Wil jij je gasten en vooral jezelf niet zo overvol laten voelen, kies dan een licht nagerecht. Sorbetijs is gemaakt van vooral fruit, dus niet zo zwaar. Fruit is natuurlijk altijd een gezond nagerecht. Bijvoorbeeld warme appel met kaneel uit de oven. Om het iets feestelijker te maken kun je er een scheutje vanillevla of bolletje ijs bij doen. Natuurlijk zit hier wel suiker en vet in, maar het is een stuk lichter dan appeltaart met roomijs en slagroom, of een chocolade-roomsoezentaart.

Drink genoeg water – niet alleen alcohol

Drink tussendoor veel water. Water geeft je een verzadigd gevoel waardoor je minder gaat snacken. Wissel water en wijn af tijdens het kerstdiner. Alcohol is een dikmaker, door af te wisselen met water drink je al de helft minder. Daarnaast helpt water drinken de vochtbalans herstellen als je toch iets te diep in het glaasje hebt gekeken.

Ligt er sneeuw? Ga toch naar buiten!

Ook al is het slecht weer tijdens de kerstdagen, ga naar buiten! Wandel stevig door en vul je longen met de koude winterlucht. Je frist ervan op en verbrandt calorieën. Juist tijdens de donkere decemberdagen heeft je lichaam buitenlucht en beweging nodig.

Maar laten we eerlijk zijn: het zijn niet de kerstdagen waarop we aankomen, maar alle overige 363 dagen van het jaar waarop we veel of slecht eten. Dus ook al heb je je tijdens de kerstdagen laten gaan, pak de volgende dag de draad weer op. Niet pas op 1 januari, want dan is de schade veel groter en dat is zonde van alle eerder verloren kilo’s!